De Friesland: Grien Waskje

Vandaag is de Dag van de Duurzaamheid. Hierbij hoort ook een verse lijst Duurzame 100 van dagblad Trouw, vol met mensen die ons tot inspiratie dienen. Zolang we bedenken dat de lijst vooral gebaseerd op smaak en niet op meetbare prestaties zoals in de sport, is er niets aan de hand.

Onlangs kreeg ik van Zorgverzekeraar De Friesland een e-mail met de titel: ‘samen van papier naar digitaal’. Het gaat erom dat de polis niet meer per post naar mij wordt verstuurt maar per email. ‘U kunt uw jaarlijkse postpakket met de nieuwe polis en voorwaarden voortaan per e-mail van ons ontvangen. Dit is sneller, veiliger en gemakkelijk terug te vinden.’ Waarom het veiliger zou zijn vraag ik me nu niet even af, (ik moet nl. inloggen met mij DigiD) wel: waarom is digitaal beter dan papier.

Omdat ik mijn acceptgiro’s ook per post krijg, heb ik de Friesland 2 vragen gesteld:
1. kan ik de acceptgiro’s ook digitaal krijgen
2. waarom is digitaal beter dan papier. Hoeveel Co2 kost het om een boom te verwerken tot papier, polis en poststuk versus de uitstoot van energiecentrales m.b.t. digitalisering polis (gebruik computer, internet, servers)

Uiteindelijk kwam er gisteren op vraag 1 een antwoord: ‘Het sturen van acceptgiro’s gaat niet digitaal.’  Uiteraard kan dit technisch wel, sterker nog banken promoten dit zelfs.  Vraag 2 bleef onbeantwoord, maar dat geef ik zo zelf.

Is digitaal beter dan papier?

Dat valt te bezien. Met papier wordt bedoeld dat die mooie zielige bomen (zie bovenste afbeelding), de zuurstofmakers van de aarde (wat niet waar is overigens, dat doet plankton in de zee voor het grootste deel) worden gekapt, verscheept en verzaagt, vermalen (aangelengd met iets) tot papier gemaakt en met vieze drukinkt bedrukt verspreid worden door de Post.  (overigens beweert PTT/TPG/TNT/… dat ze poststukken duurzaam versturen, Co2 neutraal enzo, o.a. vanwege het verspreiden van de stukken per de fiets).

AM3 Datacenter in Amsterdam, ontwerp: Benthem Crouwel (2012) foto van Architectenweb.

De digitale wereld draait op stroom, elektriciteit. Zonder stroom, geen email, geen internet, geen facebook, geen twitter. De wereldwijde websites worden opgeslagen in enorme server centrales, ook wel data-hotels geheten. De elektriciteit hiervoor wordt aangeleverd uit energie-centrales. De electriciteit in Nederland wordt grofweg opgewekt voor 90% door verbranding: steenkolen-centrales, afvalverbrandingsovens verder door kernenergie 4% en het percentage duurzame energie zit zo rond de 6%.

Verder moet ik dus mijn computer (welke ook niet Co2 neutraal gemaakt werd) aanzetten om de digitale wereld, waar onder mijn polis, te bekijken.

Het antwoord op vraag 2

Het scheelt De Friesland geld als zij de polis niet hoeven te drukken en te verzenden met de post.

Klanten zien dit voordeel niet terug in de kosten van hun polis. De digitalisering is door marketeers verkocht door klanten aan te spreken op hun groene geweten. Het oordeel is dan ook: Zorgverzekeraar De Friesland doet aan Grien Waskje.

Fotomateriaal:
1. Mailing de Friesland
2. AM3 Datacenter

Geef een reactie

