Brug in Ecokathedraal

Al langere tijd leefde bij mij de gedachte om iets te bouwen in de Ecokathedraal te Mildam. Om zoals Peter Wouda dat zo mooi zei toen ik hem een afgelopen Pinksterwoensdag hielp met een bouwwerk in de le Roy tuin aan de Kennedylaan: ‘een steentje bij te dragen’

Een dag eerder had ik de door Louis le Roy beëdigde bouwmeester Siebe Homminga ontmoet op de Ecokathedraal om te kijken wat de mogelijkheden waren. De vraag was:  Neem ik deel of kan ik zelf iets toevoegen. Er bleek van alles mogelijk. In mijn agenda hield de laatste 10 dagen van juli vrij.

Begin juli kwam de vraag van Peter Wouda of ik naar de brug wilde kijken. Er was een boom omgewaaid en een deel was op de brug gevallen. Het leek me een goed plan. In de week voorafgaand aan mijn komst wilde het lot dat de oude baas, Louis Le Roy overleed, en zo kreeg ik ineens, voorafgaand aan mijn komst, door alle in memoriams, een spoedcursus ecokathedraal bouwen.

Peter Wouda stuurde bovenstaande foto, een stuk boomstam is finaal door het houten brugdek heen geslagen. Het brugdek bestond uit aan elkaar gespijkerde (!) houten palen. Ik kon op de foto’s niet goed zien wat de maten waren en de conditie van de rest, op maandag 23 juli ging ik zelf polshoogte nemen. Alleen kijken. Wat me opviel was dat de overspanning tussen de stalen buizen veel te groot was. Als ik een nieuw brugdek wilde aanleggen, en deze buizen bleven, is er alsnog een grote houtmaat nodig, of meer balken ter ondersteuning.

Het nadeel van hout is dat dit kan rotten. Dit deed de brug ook en dit was al een aantal malen gebeurt. Er was zelfs al eens iemand in drie-delig grijs doorheen gezakt, volgens de verhalen.

Dinsdag 24 juli

Op deze dag zijn ook de vaste bouwers aanwezig. Ze dachten dat ik ze ging helpen, maar ik zou me ontfermen over de brug. Ze drongen hun mening en gedachten omtrent niet op, wat fijn was. Ik bekeek wat er bij de entree aan materiaal was en besloot de brug van trottoirbanden te maken, al zag ik wel op tegen het enorme gewicht.

Bij de koffiepauze, werd er een gewapend betonpaal (waslijnpaal of toch een latei?) opgemerkt, een van de werkers, ik dacht Johan van der Zee, hielp me deze naar de brug te slepen.

Aan het einde van de dag had ik het zover gebracht. De buizen, oude verkeersbordpalen – denk ik, heb ik beide verplaatst en dichter bijelkaar gebracht. De linker heb ik een klein beetje opgeschoven, de rechter compleet verwijderd van z’n plek. In het midden de betonlatei. Het oude brugdek gebruikte ik als werkvloer.

Woensdag 25 juli

Al vrij vlot in de ochtend had ik de 3 liggers op maat gelegd.

Waarbij de buitenste (stalen) iets hoger heb gezet dan de binnenste. Dit omdat ik vermoed dat het staal nog zal buigen onder het gewicht van de betonnen trottoirband. met het buigen ligt de betonband zo op 3 punten. Dat moet ook, want de betonband is niet gewapend, een grote overspanning is dan ook niet haalbaar.

Later die ochtend kwam Peter Wouda (gelukkig) om met te helpen met het slepen van de betonbanden. Op de foto leg ik de eerste te plek.

De boomstam is al onder de brug verwijderd.

Die dag leg ik er nog 5, totdat het me te warm wordt.

Donderdag 26 juli

Na een nachtje er over te hebben geslapen besluit ik toch ook nog een zevende betonband toe te voegen.

Le Roy bouwde op de millimeter precies. Ik heb dat ook zoveel mogelijk proberen te doen. Ten eerste omdat het heel goed kan. Er is zo veel bouwmateriaal dat er altijd wel een passende steen te vinden is. Ten tweede is een constructie op maat veel sterker dan een rommelig gebouwde constructie.

Precies bouwen met afval, juist omdat het afval is.

Dinsdag 31 juli 


Gisteren heb ik de laatste stenen gelegd aan de zijkant brug, om het af te maken.

En ik heb een varen teruggeplant. Na mijn cultivering, mag de natuur terug haar werk doen.

De dinsdagochtend bouwploeg heeft de brug gekeurd en de oplegging geïnspecteerd. Bouwmeester Siebe Homminga heeft de brug Bosmabrêge gedoopt, waarvoor dank.

> Update, 6 april 2013

  1. Mooi werk! Het lijken net zwevende trottoirbanden als je er van de zijkant naar kijkt. Oerdegelijk, en ook nog mooi.

  2. freek faber

    Afgelopen dinsdag heb ik je al gecomplimenteerd met je bouwwerk, maar nu ook nog via het www: het is een kunststukje

  3. Pingback: Grymke Huver in Ekokathedraal | studioSCHUIM

  4. Pingback: Gryme Huver in Ekokathedraal | studioSCHUIM

  5. Pingback: Gryme Huver in Ecokathedraal | studioSCHUIM

  6. Precisie John.Een vaardigheid die mij totaal ontbreekt.. Mooi gemaakt! Sjapo!

    Ik ga dit voorjaar gauw kijken.

  7. Pingback: Brug in Ecokathedraal | ensafh

Geef een reactie

