Hergebruik van Space Shuttles

afbeelding van SevensHeaven

Op 21 juli 2011 landde de laatste actieve Space Shuttle op Cape Canaveral. Hiermee komt er na dertig jaar er een voorlopig einde aan het de periode van het herbruikbare ruimtevaartuig – de ruimteveren – totdat Richard Branson zijn project Virgin Galatic van de grond krijgt.

Overigens, was alleen het deel wat op een vliegtuig leek herbruikbaar, de rest, een grote brandstoftank (dat grote bruine ding) en de raketten vielen al dan niet aan parachutes terug op aarde, in zee.  De piloten vergeleken de handelbaarheid van de shuttle met die van een baksteen. Het ging vrijwel altijd goed. Doordat het zichzelf zo kon redden scheelde het iedere keer weer de inzet van een marine vaartuig en nog belangrijker het toestel kon opnieuw gebruikt worden. Na grondige inspectie.

Het ging niet altijd goed, in 1986 was de wereld live getuige van het tijdens de start ontploffen van de Challenger.  In 2003 ontplofte de Columbia in de dampkring bij terugkeer.  De NASA had in oorsprong 8 shuttles, 3 testprobes en mock-ups en 5 werkende toestellen. De toestellen zijn gebouwd eind jaren zeventig.

Ook de Russen hebben hun eigen herbuikbare ruimteveer ontwikkeld. Het is een antwoord op het Amerikaanse programma. De gelijkenis met de space shuttle is treffend, maar het project schijnt toch echt van de grond af ontwikkeld te zijn. Een testvlucht was er, in 1988. Door gebrek aan financiën (of het verleggen van prioriteiten), werd het programma in 1993 stopgezet. 13 toestellen en mock-ups werden er gebouwd. De toestellen werden gedemonteerd, verdwenen in musea of zijn in bezit van lokale overheden.

Hergebruik

Waar gaan de overgebleven Space Shuttles naar toe? Herbestemming van de overgebleven (3) Space Shuttles, een lijstje:

Atlantis (8 juli 2011) , Cape Canaveral
Endeavour (16 mei 2011) Los Angeles’ California Science Center
Discovery (maart 2011) Washington, Smithsonian

De testmodellen en mock-ups vonde al eerder hun weg:

Pathfinder (begin jaren ’80) Alabama Space and Rocket Centre: Simulator
Enterprise (1985) Washington, Smithsonian
Explorer, replica van Space Shuttle, Kennedy Space Centre

(Test probe – New York)

Daarmee komt het totaal aantal shuttles in het Smithsonian op twee, een testmodel en daar gaat het om: een echte. Het Smithsonian: daar hebben ze zo’n beetje van elke belangrijk, baanbrekend, vernieuwd, uniek vliegtuig een echt, en ook niet verkeerd, authentiek exemplaar staan.

En dus, de Shuttles, worden museumstukken. Niets spannends dus, hooguit gaan ze deel uit maken van iets wat in Nederland een ‘experience’ wordt genoemd. Of worden ze, zoals de Pathfinder, een simulator, maar meer waarschijnlijk nog exemplaren om naar te kijken en wellicht (stiekem) aan te raken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: